Future Back


Van een sportaccommodatie in de toekomst, gingen jullie met concrete stappen terug naar het hier en nu. De sportroute met kleine boulevards en sportblokjes, door te beginnen met lobbyen. De virtuele trainingsomgeving met Frenkie de Jong begint bij een Zoommeeting. Al afgevinkt. De AR hub heeft een innovatieteam aan de basis staan. Het sportwalhalla door speerpunten per gemeente op te stellen. Hoe de ideeën uit zijn gewerkt? Je leest het hier.

OPENBARE RUIMTE ALS SPORTBOULEVARD OF VITALITEITSRUIMTE


2030: Een grote route door de kernen van een stad / diverse dorpen waarbij verschillende sportieve en innovatieve challenges op de route liggen voor iedereen. Op de route is er pop-up amusement op basis van vraag in de vorm van theater, muziek evenementen, voedingsadviezen. Aanbod kan digitaal zijn (niet fysiek) zijn. In elke wijk/kern aan de route ligt een (mini)sportboulevard / sport”blokje” zonder obstakels in de breedste zin van het woord. Sportlocatie kan zichtbaar zijn met een bril. Of het is een paal uit de grond. Of het zijn velden. Traditionele sporten. De sportaccommodatie(route) wordt feestelijk geopend.

Voorbeelden: Sporters hebben overal voorrang op de openbare weg en wordt gecommuniceerd door zelfrijdende auto’s). Velden kun je huren en reserveren. In de basis is het sporten gratis. Als je wil huren of uitbreidingen wil doen: dan betaal je er wel voor.

2029: Realisatie.

2028: Route is aanwezig, in dit jaar wordt de pitch gehouden voor de pop up plekken.

2027: Prijsvragen uitzetten voor beste pop up plekken en beginnen met aanbesteding. Hierbij zeker ook buurtinitiatieven meenemen.

2026: evaluatie, update en draagvlak creëren voor uitbreiding van route en eventuele ruimtelijke procedures opstarten door gebruik van bestaande omgeving.

2025 : soft ware ontwikkeling: beweegpaal, voorrangssituatie voor sporters (bijvoorbeeld een chip) en realisatie tussenstap: pop up sport/beweeg-palen in mogelijk (mini)sportboulevard / sport’blokje’.

2024: Draagvlak creëren door bekendmaken van visie en mogelijkheden aan volksvertegenwoordiging en uitwerken (denk aan financieel plaatje, ruimtelijke haalbaarheid, ..) en opstarten plan

2023: Plan vormgeven per wijk/gemeente/kern.

2022: Haalbaarheidsonderzoek en concretiseren van (financieel) plan: Vereniging huurt openbare ruimte/locatie aan de sportroute van de gemeente + politieke KLAP EROP

2021: Besluitvorming over het ‘waarom’ : de neuzen de zelfde kant op.

2020: Lobbyen voor de noodzaak van plan.

VIRTUELE TRAININGSOMGEVING


Op 14 mei 2030 traint Frenkie de Jong, 32 jaar, voor de beslissende strafschoppenserie in de WK finale. Dat kan hij ook doen in zijn eigen woonkamer. Met een speciale schoen maakt hij trappende bewegingen. Sensoren interpreteren de bewegingen en de bal reageert daarop. En jij: jij kan ook sporten op deze manier. Als Frenkie, of je staat als keeper in het doel. Dan heb je handschoenen aan. Kan jij de penalty tegen houden? Dit kan je overal doen. Een eigen gekozen trainingsomgeving, maar ook kinderen op een sportveldje. En dus ook samen met anderen.

Hoe werkt dit? Via hologrammen en modulaire hardware kan je je trainingen echt voelen. Er is een digitale Siri-trainer die tips geeft Er is verlichting Er zijn minder vrijwilligers nodig en er is minder accommodatie nodig dan in 2020. Je kan eenvoudig nieuwe sporten toevoegen

2029: Marketing campagne. Hardware 2028: Finetuning 2027: Publiekelijk getest 2026: Dragon’s Den: investering en expertise opgehaald 2023: Specialisten uit verschillende gebieden gaan ontwikkelingen verder uitwerken vanaf 2023. Uit elkaar en bij elkaar, dat wordt afgewisseld 2022: Partijen komen bij elkaar 2021: Huidige stand techniek in kaart gebracht. Welke bedrijven en onderzoekers meenemen? 2020: Zoom meeting om probleemstelling scherp te krijgen en het onderzoeksdoel te definiëren. Afgevinkt!

Groep 3 Augmented Reality Sporthub


2030 Met een lens die in je oog kan (of een chip in je lichaam) kun je overal uitgedaagd worden om te bewegen en sporten (‘ouderwetse mensen’ via telefoon, dat kan ook). Dit zal niet met fysieke palen zijn, maar als Pokémon Go. Je ziet iets tevoorschijn komen. De AR Sporthub past zich aan naar jouw situatie (heb je sportkleding aan, ben je op de fiets en waar kun je mee uitgedaagd over verleid worden). Door deel te nemen of in te gaan op de uitdaging, krijg je exclusieve locaties die door jou te openen zijn. Hier ligt ook een interessante rol voor ondernemers, die in kunnen spelen op die exclusiviteit. Tevens is er een koppeling met grote open sportlocaties, die iets extra’s kunnen brengen.

Er zijn allerlei opties die inspelen op je behoefte:

  • Terugvallen op data
  • Outfit + vervoersmiddel
  • Bezettingsgraad:
  • Daar is ruimte
  • Daar kun je aansluiten
  • Neemt alle drempels weg

Wisselwerking van verleiden + uitdagen = maatwerk Er ligt iets exclusiefs aan de horizon. “Je wil daar geweest zijn.” Incentive als trigger om toch mee te doen voor de individu. Hier willen ondernemers aan bijdragen, maar maatschappelijke organisaties ook.

Van 2020 tot 2024 is er vooral technologische ontwikkeling Van 2025 tot 2030 is vooral de menselijke kant belangrijk

2030: Algemeen goed dat AR Sporthubs bestaan en te gebruiken zijn 2029: Ontwerp finetunen + ambassadeurs / campagne / reizend circus. Experience voor promo. Met ambassadeurs voor verschillende doelgroepen + stimuleren aanschaf (korting via zorgverzekeraar etc.).

2028: Pilot draaien. Met testpersonen die een lens krijgen als bedankje. Lens bij lidmaatschap sportvereniging. Lens is verkrijgbaar voor sportclub en verzekeraar (etc.) 2026 + 2027: Ontwikkelen en ontwerpen met de beste ontwikkelaars en grote bedrijven in een ‘Living Lab’. Living Lab = implementeren in steden en dorpen 2025: BAM-moment. Kantelpunt. De hele AR staat, wethouder is om. En tekenmoment partners. 2024: Vallen, opstaan, vallen, opstaan… Data verwerken. Knalfeest! Met warme contacten! Lijntjes zijn loeiheet!! 2023: Data verzamelen 2020 t/m 2022: ONDERZOEK:

  • Combinatie Mulier Instituut + TU Delft bijvoorbeeld (tech bedrijf + sport onderzoek)
  • Plotten in verschillende dorpen/steden
  • AR op telefoon is ontwikkeld, dus de mogelijkheid ontstaat
  • Nike, Google, Innovatie netwerken (innovatieteam getrokken door start up? Grote partij? In ieder geval niet de gemeente, die haakt later aan om het te laten bestaan.)
  • Lobbyen

2022: Werkbezoek Manille Nike Unlimited Stadium (e.a. opties bekijken) 2021: AR is meer bekend aan het worden en toegankelijk / Sporthub idee 2020: Innovatie Team bij elkaar (overheid, onderwijs, bedrijven, sport)

Presenteren optie: Film AR Infographic Greenscreen Pitch – story telling

  1. Probleem benoemen, groot maken
  2. Opvallende opening (aandacht krijgen)
  3. Oplossing vertellen, simpel (story telling)
  4. Waarom gaan we dit oplossen? Partners, financiën, resultaten noemen
  5. Call to action – concreet maken, wat moet VWS nu doen

Groep 4 Sportwalhalla


In 2030 is er een grootse opening van het Sportwalhalla in elke gemeente in Nederland. Elke gemeente voldoet aan richtlijnen (speerpunten): toegankelijkheid, infrastructuur, leefbaarheid en diversiteit aan bewegen. Elke gemeente bepaalt zelf hoe het ingevuld wordt, o.a. naar ratio bewoners.

Het gaat in ieder geval om een openbare plek. Niet aan de buitenzijde van een gemeente. Het is goed toegankelijk en het is er prettig om te bewegen en te sporten. Er is een open structuur: iedereen kan meedoen

Binnen 1km om de sportaccommodatie zijn geen auto’s. Iedereen loopt of fietst ernaar toe. Er zijn elektrische vervoersmiddelen voor mensen die niet goed ter been zijn. Grond is beweegbaar: Je kan velden verstellen om meerdere sporten te kunnen doen. Er is muziek voor de gezelligheid.

Financiering en draagvlak: Als individu betaal je bijvoorbeeld 100,- op jaarbasis. Weinig contributie. De gemeente financiert 50% voor de opstartfase. Een bewonersgroep houdt de leefbaarheid in de gaten. Er is belangenbehartiging vanuit bewoners.