Etienne Verhoeff

SPORTFREAK | CREATEUR | ANDERSDENKER

Ik ben #blijesporter1. Wie volgt?

Beste verenigingsman, stadsbestuurder en sportbondmedewerker. Doe mij één lol in 2018: gooi al je concrete plannen, ambities en stippen op de horizon overboord. Weg met ‘Over vijf jaar moet 50% van de veertigers sporten.’ ‘Naar 300 leden in 2020!’ In de prullenbak ermee. Schrap de meetbare doelstellingen die je hebt geformuleerd. Waarom? Het maakt je blind.

Ken je Mo Gawdat? Hij is de baas van een bijzonder project bij Google, Google X. Zijn team ontwikkelt oplossingen voor grote wereldproblemen op basis van moonshoots. Wonen op zee, kan dat? Internet in de woestijn, hoe? Google X daagt mensen uit om creatief en absurd te denken. Daar word ik natuurlijk heel blij van.


Mo is niet alleen de baas van het Google X-team, Mo is ook gewoon maar een man. Een vader, die na het overlijden van zijn zoon de weg naar geluk zocht. Naast zijn boek De logica van geluk leverde hem dat zijn eigen persoonlijke moonshoot op: 1 miljard mensen gelukkig maken! Die missie #onebillionhappy probeert hij nu te voltooien met zijn boek, zijn publieke optredens en met zijn video’s op YouTube. En dat lijkt hem nog te lukken ook. Binnen vijf jaar.

15 Gouden plakken of sportplezier?

Ik vind Mo inspirerend, vooral als ik om me heen kijk in de sportwereld, waar we vastgeroest zitten in oude denkpatronen. Mo’s idee is voor mij de meest krachtige missie die je op welke-sportagenda-dan-ook kunt zetten: #1miljardblijesporters! Oké, laat ik het reëel houden: #10miljoenblijesporters. Want als ik uitga van wat sporters blij maakt, dan kom ik altijd weer terug bij de reden waarom mensen gaan sporten in clubverband; bewegen, gezonder leven, mensen leren kennen. Samen sporten, contact maken, met elkaar praten, lachen, huilen, winnen, verliezen, steunen, helpen. Als dàt de kracht is van sport en de sportclub, gebruik die dan.


Want waar draait het nou werkelijk om? Die 15 gouden medailles op de Olympische Spelen? Dat we minder geld uitgeven aan de zorg? De sportclub als middelpunt van een veilige wijk? Dat is niet de reden waarom jij en ik gaan sporten. Dat zijn mooie gevolgen die uit sport rollen. Alleen, om dit te bereiken moet je eerst mensen aan het sporten krijgen. En houden. Individueel of in clubverband. Dus verenigingen, clubs, dorpen en steden, ik roep jullie op om de strijdbijl te begraven en samen te werken aan één gezamenlijke missie: #10miljoenblijesporters!


Eén missie! Tien miljoen blije gezichten. Hoe zou jij dat doen? Stel jij dan andere vragen aan leden, oud-leden of potentiële leden? Welke mogelijkheden zie jij als je vijf miljoen sporters wilt inspireren en binden in plaats van vijftig? Zou altijd en overal kunnen sporten belangrijker worden dan prestatie? Kunnen competities, locaties of trainingstijden op de schop? Krijgen we een socialer en dus veiliger sportklimaat omdat we uitgaan van de leden? Gaan we elkaar regionaal, of zelfs landelijk helpen, als niet jouw ledenaantal, maar de nationale missie voorop staat?

Buurtcompetities en creatieve initiatieven

#10miljoenblijesporters: ik zie grote tellers in kantines voor me om te laten zien hoe ver we zijn in Nederland. We richten sporthallen efficiënter in. We maken nieuwe competities intern of met andere clubs uit de buurt, zodat we niet uren hoeven te reizen. We zetten social media in als sociaal medium: foto’s van blije sporters, vlogs over wensen van leden, video’s over creatieve initiatieven en blogs met inspirerende ideeën voor andere clubs. Want sharing is caring. We geven minder geld uit aan randzaken, want uiteindelijk hebben we minder ingewikkelde, van bovenaf bedachte programma’s nodig.


Of je nu een stad, dorp of voor een bond werkt. Je doel is helder. Besturen wordt leuker, want we praten over dingen die mensen blij maken. Werken in de sport wordt leuker, want we werken met mensen die willen sporten.

Ik ga ervoor. Wie doet er mee?